کال تو اکشن

کال تو اکشن چیست؟ + ۲۷ جمله جذاب برای CTA

خواندن این مطلب 10 دقیقه زمان میبرد

بروز‌رسانی‌شده در تاریخ 1401/12/21

با چند آمار شوکه‌کننده مقاله را آغاز کنیم؛ طبق آمار AdRoll حدود 98% بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به سایت ما سر می‌زنند، بدون هیچ اقدامی سایت را می‌بندند. با این آمار تکان‌دهنده، اگر زودتر فکری به حال افزایش نرخ تبدیل نکنیم، مانند بسیاری از کسب‌وکارها ناامید و ورشکست می‌شویم.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد به‌طور میانگین، تنها ۳% از کاربرانی که به بازدید از صفحات و بررسی محتوای ما می‌پردازند، اقداماتی مانند: کلیک کردن، ثبت نام، خرید و… را انجام می‌دهند.

من در وب‌سایت های کانتنت به صورت نیچ در زمینه همکاری در فروش محصولات آموزشی فعالیت می‌کنم، موضوع کال تو اکشن در حوزه کاریم بسیار مهم است. حدودا یکماه برای طراحی کال تو اکشن‌های حرفه‌ای سایتم وقت گذاشتم و با همین رشد دو برابری درآمد را تجربه کردم.

نیاز کسب‌وکارم به کال تو اکشن باعث شد این راهنمای 0 تا 100 را بنویسم. هدف نهایی اینکه شما بعد از خواندن مقاله بهترین کال تو اکشن‌ها را برای کسب‌وکارتان طراحی کنید.

آماده‌اید با طراحی کال تو اکشن تاثیرگذار فروشمان را چندین برابر کنیم؟ اگر بله، بزن بریم…

CTA یا کال تو اکشن چیست؟

کال تو اکشن چیست

عبارت CALL TO ACTION با نام‌هایی مانند: فراخوان عمل یا دعوت به اقدام نیز شناخته می‌شود. به زبان ساده، کال تو اکشن یعنی دعوت از افراد برای انجام کاری! کار می‌تواند تشویق بازدیدکنندگان به موارد مختلفی مانند: دانلود یک فایل، ثبت‌نام در سایت، ورود آدرس ایمیل، خرید محصول و… باشد.

پس کال تو اکشن یعنی دعوت بازدیدکننده به انجام کار خاصی که برایمان مهم است. مثلا اگر سری به مقاله بهترین دوره سئو یا بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ های کانتنت بزنید با چندین دکمه CTA مختلف روبرو می‌شوید که هرکدام براساس محتوای سایت و هدفی که ما به دنبالش هستیم، طراحی شده‌اند.

چرا استفاده از Call to action مهم است؟

cta چیست

افزایش مشتریان، درآمد و سود شما به CTA وابسته است. کال تو اکشن پایه و اساس کل فرآیند بازاریابی است. برای مثال اگر یک وبلاگ دارید، در تمام نوشته‌ها CTA مناسب درنظر بگیرید. این اقدام خوانندگان شما را از “بازدیدکنندگان ناشناس” به “سرنخ‌های فروش” تبدیل می‌کند. این سرنخ‌ها می‌توانند در آینده، مشتریان وفادار شما باشند.

مهمترین کاربردهای دکمه‌های فراخوان عمل در وبسایت‌ها عبارت‌اند از : افزایش اعضای خبرنامه ایمیل، افزایش فروش، ثبت‌نام‌، تشویق کاربران به شرکت در یک نظرسنجی، بالا بردن ترافیک سایت و… .

انواع دکمه فراخوان به عمل (CTA)

انواع کال تو اکشن

بعد از تعریف کال تو اکشن و آشنایی با اهمیت آن، بهتر است ببینیم در چه بخش‌هایی می‌توان از کال تو اکشن استفاده کرد.

۱- دکمه دعوت به اقدام

مرسوم‌ترین نوع کال تو اکشن، دکمه‌هایی هستند که عبارتی روی آن نوشته شده و کاربران را به کلیک کردن و انجام اقدامات بیشتر ترغیب می‌کند. دکمه‌ها باید طراحی جذاب و متفاوتی داشته باشند و از بقیه‌ی اجزای صفحه متمایز شوند.

۲- بیشتر بخوانید

گاهی اوقات شما می‌خواهید محتوایی که در سایت یا شبکه اجتماعی‌تان قرار داده‌اید را به گوش کاربران برسانید. در واقع می‌خواهید به کاربران بگویید که اگر نیاز به خواندن اطلاعات بیشتر در مورد مفهوم ارائه شده دارید، روی لینک کلیک کنید.

این CTA در محتوای متنی و سایت‌های محتوا محور خیلی مهم است. در مقاله بهترین دوره تولید محتوا نمونه‌ای از کال تو اکشن اطلاعات بیشتر را بخوانید.

۳. مشاهده و خرید محصولات

مهم‌ترین هدف هر کسب‌وکاری، خرید محصول یا خدمات توسط کاربران است. اگر روی کلمات هدف‌تان سئو باشید، در طول روز کاربران زیادی با هدف خرید محصولات یا دریافت محتوا به سایت شما سر می‌زنند. اگر بتوانید کال تو اکشن جذاب برای هر بخش تعریف کنید، قطعا افزایش نرخ تبدیل را تجربه خواهید کرد.

برای مثال کال تو اکشن‌هایی همچون: ۳۰٪ تخفیف برای خرید اول – ۸۰٪ تخفیف فقط به مدت ۳ روز و موارد مشابه می‌توانید کاربر را ترغیب کنید تا اقدام مدنظرتان را انجام دهد.

۴. ثبت‌نام در سایت

مهمترین درخواستی که با کمک CTA می‌توانید از کاربران داشته باشید، امکان عضویت در سایت است. دکمه ثبت‌نام را با یک عبارت جذاب طراحی کنید تا کاربران بیشتری در سایت‌تان ثبت‌نام کنند.

۵. تماس با پشتیبانی یا چت آنلاین

در هر کسب‌وکاری کاربران به پشتیبانی نیاز دارند. ممکن است محصول شما را خریداری کرده باشند یا هنوز محصولی را خریداری نکرده‌اند؛ در هر صورت باید با حوصله به آنها پاسخ بدهید.

پس می‌توانید با طراحی یک کال تو اکشن جذاب در صفحه اصلی یا دیگر صفحات سایت از کاربران بخواهید در صورت نیاز به راهنمایی روی آن کلیک کنند.

۶. پر کردن فرم و ارسال اطلاعات

گاهی برای بحث بازاریابی از کاربران می‌خواهید اطلاعات خود را (نام، ایمیل یا شماره) از طریق فرم برایتان ارسال کنند. در چنین حالتی می‌توانید یک کتاب الکترونیکی رایگان برای کاربران در نظر بگیرید و از کاربر بخواهید برای دریافت این هدیه، روی دکمه کال تو اکشن کلیک کنید. سپس ایمیل کاربر را بگیرید و هدیه را برای او ارسال کنید.

۷. کال تو اکش به صورت بنر

این مدل CTAها بیشتر در سایت‌های خبری و محتوایی به چشم می‌خورد. اگر آموزش یا تبلیغاتی دارید، می‌توانید آن را در حاشیه‌ای از سایت‌تان قرار دهید. معمولآ بنرها شامل متن و طراحی جذاب بوده و بازدیدکننده را تشویق‌ می‌کند تا روی آن کلیک کند.

با رعایت این ۱۳ نکته کال تو اکشن جذاب بسازید

کال تو اکشن جذاب

مسئله مهم در call to action این است که به بهترین شکل طراحی شود تا بهترین نتیجه را از آن بگیریم. برای آن که کال تو اکشن دقیقاً همان نتیجه‌ای را بدهد که به آن نیاز داریم، باید به درستی طراحی شود. در ادامه با فوت نوشتن یک کال تو اکشن جذاب آشنا می‌شویم.

۱. هدف خود را مشخص کنید

قبل از هر اقدامی، باید ببینید که هدف‌تان از طراحی دکمه CTA چیست؟ می‌خواهید کاربر چه کاری برای شما انجام دهد؟ اقدام به خرید محصول کند یا فرمی را برایتان پر کند. هر کاری یک هدف محسوب می‌شود.

۲. متن واضح، اما خلاقانه بنویسید

آیا خود شما روی عبارت‌های حوصله سر بر و نخ‌نما شده کلیک می‌کنید؟ اگر جواب‌تان «نه» هست پس نباید توقع داشته باشید که مخاطب تمایلی به کلیک کردن روی عبارات تکراری و خسته کننده سایت شما را داشته باشد. بهتر است که به کاربر بگویید که دقیقا با کلیک روی دکمه مدنظر چه چیزی عایدش می‌شود.

نکته مهم، استفاده از متن کپی رایتینگ خوب در کال تو اکشن است. چون نوشتن متن‌ها به ویژه متن‌های کوچک اما جذاب، یک تخصص است. حتی اگر کپی‌ رایتر (نویسنده متن‌های کوچک تبلیغاتی) ندارید، می‌توانید از کسانی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید و متنی متناسب با کسب‌وکارتان بنویسید.

۳. از لحن دستوری و امری استفاده نکنید

دستور ندهید! من و شما هم لحن دستوری را دوست نداریم. به هیچ عنوان از لحن امری در متن کال تو اکشن استفاده نکنید. در عوض باید تلاش کنید که لحن دوستانه و مودبانه‌ای را به‌عنوان درخواست به کار بگیرید که کاربر متقاعد شود با کلیک کردن روی کال تو اکشن، به خودش نفع می‌رساند.

۴. محدود است، بشتابید

جملات کال تو اکشن

به‌صورت غریزی همیشه محدودیت و حس رقابت با دیگران نتیجه‌بخش است. محدودیت زمانی یا درصدی مانند «بلیط رایگان سمینار برای ۱۰۰ ثبت‌نامی اول» ، «۶۰٪ تخفیف برای ۲۰ نفر اول» و… احساس رقابت و نداشتن فرصت میان کاربران ایجاد می‌کند و آن‌ها را ترغیب به اقدام می‌کند.

۵. به محل قرارگیری CTAها توجه کنید

دکمه کال تو اکشن را کجا بگذاریم که بهترین بازخورد را بگیریم؟ دکمه CTA باید در جایی قرار بگیرد که هم دسترسی به آن ساده باشد و هم بهتر دیده شود. تصمیم‌گیری برای محل قرارگیری دکمه به تجربیات شما بستگی دارد، گاهی باید با آزمون و خطا کردن مکان مناسبی را پیدا کنید.

معمولآ بهترین جا برای قرارگیری دکمه Call To Action پایان متن است که هم خوب دیده می‌شود، هم کاربر بعد از مطالعه محتوا آماده کلیک کردن روی آن است. اما می‌توانید دکمه CTA خود را بالای صفحه یا چند جا در بین متن در نظر بگیرید تا هر وقت کاربر تمایل داشت روی آن کلیک کند.

۶. شکل و اندازه CTA مهم است

اکثر دکمه‌های CTA مستطیل شکل‌اند. شما می‌توانید با تغییر شکل CTA، تجربه‌ای متفاوت برای بازدیدکننده ایجاد کنید. با توجه به طراحی صفحه باید ببینید چه شکلی با چه اندازه‌ای برای طراحی دکمه کال تو اکشن مناسب است. مثلاً ممکن است یک دکمه مستطیلی با سایز بزرگ مناسب باشد یا یک دکمه دایره سایز کوچک.

۷. با فونت مناسب ظاهر دکمه را قشنگ‌تر کنید

علاوه بر شکل و اندازه CTA، فونت متن دکمه بسیار مهم است. هرچه فونت خوانا و قشنگ باشد، نرخ کلیک بیشتر می‌شود. فونت دکمه می‌تواند همان خانواده فونت سایت شما باشد، اما در مورد وزن و سایز، این مسئله متفاوت است. وزن فونت باید به نحوی تنظیم شود که دکمه‌های مهم پررنگ‌تر و دکمه‌های کم‌اهمیت کم‌رنگ‍تر باشند. همچنین اگر پس زمینه دکمه روشن است، از متن با رنگ تیره و اگر پس زمینه تیره است، از متن با رنگ روشن استفاده کنید.

در این رابطه پیشنهاد می‌کنم مقاله بهترین فونت های فارسی را بخوانید.

۸. قدرت رنگ‌ها را دست کم نگیرید

هر رنگ، جدا از زیبایی و سلیقه افراد، یک مفهوم روانشناسی را با خود به دوش می‌کشد که مستقیما با ضمیر ناخودآگاه انسان در ارتباط است.

هر رنگی در جایگاه خود سودمند است، به شرطی که مناسب با محیط و اهداف مورد نظر باشد. مهم‌تر از خودِ رنگ، تضاد آن با محیط اطراف و خوب دیده‌ شدن آن است.

معانی رنگ‌های پرکاربرد در طراحی دکمه‌ CTA:

قرمز: اعتماد به نفس و قدرت
نارنجی: دوستانه، گرم و پر انرژی
زرد: خوشبختی، خوش بینی
سبز: صلح، رشد و سلامت
آبی: اعتماد، امنیت و ثبات
بنفش: لوکس، خلاق
سیاه: قابل اعتماد، پیچیده
سفید: ساده، آرام و تمیز

۹. فضای خالی دوست شماست

گوگل، بهترین مثال برای قرار دادن کال تو اکشن در فضای خالی یا سفید است که به خوبی کاربر را درگیر متن‌های فراخوان در صفحه نتایج جستجو می‌کند. چندی پیش، تصویر طنزی در اینترنت منتشر شده بود با این موضوع که اگر ایرانی‌ها گوگل را طراحی می‌کردند چه می‌شد. متاسفانه این مشکل هنوز در سایت‌های کوچک و بزرگ ایرانی دیده می‌شود.

نمونه کال تو اکشن

برای اینکه دکمه call to action بهتر دیده شود، حتما فضای اطراف آن را خالی و سفید رنگ در نظر بگیرید تا حسابی در چشم باشد. استفاده از تصاویر، اطلاعات و لینک‌های اضافی باعث می‌شود کال تو اکشن شما دیده نشود.

۱۰. طراحی ساده برگ برنده است

شاید شنیده باشید که می‌گویند چیزهای ساده از مدُ نمی‌افتند. در دکمه‌های فراخوان به اقدام سادگی را رعایت کنید. پیچیدگی زیاد، کاربران را گمراه و دلزده می‌کند؛ پس سعی کنید دکمه‌ها را تا جای ممکن ساده و کوتاه در نظر بگیرید و به گرفتن اطلاعات ضروری بسنده کنید.

۱۱. تمام صفحات کال تو اکشن داشته باشند؟!

تعداد call to actionها بسته به نوع و عملکرد وب‌سایت‌ها متغیر است. استفاده بیش از حد دکمه‌های CTA، اعصاب کاربران را خرد کرده و آن‌ها را فراری می‌دهد. چنین اتفاقی در سوپرمارکت‌ها هم می‌افتد؛ اگر انتخاب‌های زیادی پیش رو داشته باشید، احتمالاً چیزی نخواهید خرید. کم کردن تعداد انتخاب‌ها باعث می‌شود، کاربر نیاز کمتری به فکر کردن داشته باشد.

خلاصه باتوجه به هدف صفحه مدنظرتان کال تو اکشن‌های هدفمندی قرار بدهید.

۱۲. وعده خود را عملی کنید

مطمئنم برای شما هم پیش آمده که برای دانلود روی دکمه‌ای کلیک کرده‌اید و آن دکمه به جای اینکه لینک دانلود فایل مورد نظرتان باشد، به یک صفحه تبلیغ روانه شده‌اید.

واقعا حس ناخوشایندی است و اعتمادمان از بین می‌رود. پس برای اینکه اعتماد بازدیدکنندگان را از دست ندهید، به وعده‌هایی که در کال تو اکشن نوشته‌اید، عمل کنید.

۱۳. با کمک A/B test بهترین دعوت به اقدام را پیدا کنید!

هر بازدیدکننده، نسبت به ctaهای مختلف واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. تنها راه چاره‌ای که بفهمید کدام کال تو اکشن برای هدف شما بهترین عملکرد را دارد، استفاده از «A/B Testing» است.

مثلا شاید بر سر اینکه رنگ دکمه ثبت‌نام در سایت، سبز باشد یا آبی به نتیجه خاصی نرسید. اما گرفتن یک «A/B Testing» با مورد آزمایش قرار دادن همزمان دو گزینه، انتخاب کردن را برایتان راحت‌تر می‌کند.

در تست A/B، باید یک کار مشخص را با دو روش متفاوت انجام دهید؛ تا در نهایت بفهمید کدام روش بهتر نتیجه‌ می‌دهد.

سوال: بروزرسانی دکمه کال تو اکشن لازم است؟

اگر دکمه قرار است برای همیشه در یک صفحه قرار بگیرد، هر چند وقت یک بار متن آن را تغییر دهید و بازخورد بگیرید. گاهی با تغییر شکل یا متن دکمه کال تو اکشن می‌توانید نرخ تبدیل را تا چندین برابر افزایش دهید. برای آنالیز دکمه کال تو اکشن از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

27 تا از نمونه های کال تو اکشن برای وب‌سایت

دکمه سبد خرید: افزودن به زنبیلم، افزودن به زنبیل خرید، اضافه کردن به سبد، همین الان بخر، همین الان می‌خرم.

صفحه ثبت نام: همین امروز شروع می‌کنم، رایگان به ما بپیوندید، بخشی از ما شوید، اسم‌نویسی در سایت، به ما بپیوندید.

دکمه تماس در صفحه لندینگ: حال محصول را از ما بپرسید، گوش به زنگ تماس یا پیام شما هستیم، شروع گفتگوی تلفنی.

عضویت در خبرنامه: دوست دارید پای ثابت ما باشید؟، خبرای دست اول رو برات ایمیل می‌کنیم، میخوای زودتر از بقیه خبرا رو بگیری.

متن صفحه تشکر بعد از خرید: خدا بده برکت، سپاس که ما را برای خرید انتخاب کردید، مرسی که از ما خرید کردین :)، از اینکه برای خریدتان به ما اعتماد کردید ممنونیم.

بخش درباره ما: قصه ما را بخوانید، روایتی دلنشین از [نام برند]، از کجا اومدیم و به کجا می‌ریم؟، پای داستان ما بنشینید، داستان های کانتنت.

متن برای تخفیف: خرج کمتر با خرید بیشتر، پس انداز با تخفیف 50 درصدی، مشاهده قیمت‌های زیر بازار، کمتر بپردازید، … را از دست ندهید.

حال و هوای تازه‌ای به کسب‌وکارتان بدهید!

اگر دنبال کلمات و جملات جذاب بیشتری برای کال تو اکشن هستید، فایل «لیست جملات کال تو اکشن (بیش از ۳۰۰ نمونه)» دیجیتالینگ را تهیه کنید.

این کلمات به صورت دسته‌بندی شده و مرتب در کنار هم قرار گرفته‌اند. به همین دلیل استفاده کردن از آنها برایتان آسان و پُر ثمر خواهد بود.

تا گنجینه جملات کال تو اکشن فقط یک قدم فاصله دارید

مقاله هنوز به پایان نرسیده …

درسته هرآنچه درباره کال تو اکشن هست را خواندید، اما کار شما الان آغاز می‌شود، اولین اقدام‌تان این است که کال تو اکشن سایت‌های معروف را ببینید، از آن‌ها ایده بگیرید، سپس بهترین CTAها را طراحی کنید.

چند نکته مهم به‌صورت چک لیستی برای جمع‌بندی:

  • دقیقا به کاربر بگوید که چه کاری انجام دهد.
  • از ارزش انجام کار بگویید.
  • متن کال تو اکشن قابل خواندن باشد.
  • دکمه دعوت به اقدام را در جای درستی قرار دهید تا به راحتی دیده شود.
  • اعتبار مدت زمان انجام کار را حتما گوشزد کنید.
  • بهترین محتوای وب، بدون CTA مناسب بی‌فایده است.
  • ساختن یک call to action خوب نیاز به تکرار و خلاقیت زیادی دارد پس اگر اولین تلاش‌های شما نتیجه نداد، دلسرد نشوید.
  • ضرب المثل کم گوی و گزیده گوی را در محتوای CTA رعایت کنید؛ باید شفاف در کوتاه‌ترین جمله منظور را به مخاطب برساند.
4.9/5 - (8 امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *